Elöregedett célgépekkel vívja első csatáját a hóval és a jéggel jelenleg is az FKF Köztisztasági Divízió

December 05.
BKM
Elöregedett célgépekkel vívja első csatáját a hóval és a jéggel jelenleg is az FKF Köztisztasági Divízió

Nyolc munkagép hibásodott meg az éjszakai műszakban

Budapestet vasárnap hajnali kettő óra körül elérte egy csapadékzóna és hidegfront. A pesti városrészben először havaseső, illetve hószállingózás volt, míg a magasabban fekvő hegyvidéki területeken (II., III., XI., XII., kerületekben) havazni kezdett.

A Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Köztisztasági Divízió szakemberei éjféltől folyamatosan ellenőrizték az utak állapotát, és ahol szükséges volt, a munkagépek elvégezték az utak preventív sózását.

Az FKF munkatársai a nappali műszakban 73 téli munkagéppel jelenleg is dolgoznak az utak megtisztításán, síkosságmentesítésén, hogy biztosítsák - első lépésben - a közösségi közlekedés zavartalanságát, a balesetmentes közlekedés feltételeit.

A Társaság Budapest több mint 5000 kilométer hosszúságú szilárdburkolatú úthálózatának takarítását az alábbi, jogszabályban[1] meghatározott, szigorú prioritási sorrendben végzi:

  •  a hidak, felüljárók,
  • a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út,
  • a Budaörsi út (M1, M7), M3-as, M5-ös autópályák,
  • a fő közlekedési utak fővárosi bevezető szakaszai,
  • az autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszai,
  • egyéb autóbusz- és közösségi közlekedési útvonalak,
  • a kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakossági ellátást biztosító logisztikai bázisokhoz vezető utak.

A mellékútvonal-hálózaton csak a főutak rendbetétele után kezdődhet meg a munkavégzés. 

Sajnos a Társaság rendelkezésére álló téli célgépek száma az évek alatt drasztikusan - az elmúlt 10 év során mintegy 20%-kal – csökkent, ugyanakkor a flotta darabszáma, a főváros méreteihez képest, már korábban sem volt elegendő. Az elöregedett géppark miatt ráadásul az üzemképesség is csak 55-70% körüli.

Beszédes statisztika, hogy az éjszakai műszakban kivonult 73 célgépből 8 sajnos meghibásodott, üzemképtelen lett munkavégzés közben.

Az FKF munkatársai a közismerten kritikusan nehéz finanszírozási helyzet ellenére elkötelezettek a szolgáltatások fenntartása iránt, és arra törekszenek, hogy a legtöbbet hozzák ki a leromlott műszaki állapotú eszközparkból. A Társaság szerelőbázisain szakembereik folyamatosan igyekeznek ismét üzemképes állapotba hozni a járműveket.

Fontos hangsúlyozni, hogy a fővárosban a síkosságmentesítés és hóeltakarítás többszereplős feladat. Az ingatlanok előtti járdák síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak, üzemeltetőinek kötelessége, társasházak esetében a lakóközösség köteles gondoskodni az épület előtti járdaszakasz takarításáról. Továbbá a közösségi közlekedési eszközök üzemeltetőit és a kerületi önkormányzatokat is jelentős kötelezettség illeti a maguk területén.[2] 

Az FKF ezúton kéri a lakosságot, hogy a jelentősebb hóesést követő napszakokban, aki teheti, a közösségi közlekedést részesítse előnyben saját gépjármű használata helyett.

Nyomatékosan kéri az FKF a Budapesten gépjárművel közlekedőket, hogy csak megfelelő műszaki állapotban lévő, az időjárásnak megfelelő, lehetőleg téli gumival felszerelt autóval induljanak útnak.

Az FKF egyúttal a Budapesten közlekedők közös felelősségérzetére is épít a nehéz időjárási körülmények között. Kérik, a gépjárművel közlekedők - különösen a szűkebb útszakaszokon - fokozottan figyeljenek oda a szabályos parkolásra, ugyanis az úttestre belógó járművek jelentősen nehezítik a munkavégzést; továbbá kérik, ha tehetik, a forgalomban engedjék előre a síkosságmentesítő járműveket.

Végezetül, az FKF ismételten kér minden gépjárművel közlekedőt, hogy a budapesti közterületeken szolgálatot teljesítő munkatársaik testi épségére különös figyelmet fordítsanak, hiszen mindannyiunk közös érdekében végzik a város megtisztítását. 


FKF Köztisztasági Divízió


[1] 5/2004. (I. 28.) GKM rendelet

[2] 48/1994. (VIII.1.) Főv. Kgy. rendelet